historie výroby
Mladoboleslavská Škodovka vyráběla typ Superb od roku 1934. Jednalo se o civilní verze luxusních automobilů. Válečná léta však výrobu změnila a civilní verze byly na jaře 1940 ukončeny.
Pro výrobní závod Škoda Mladá Boleslav byl zkonstruován Superb 3000 typ 952 použitelný do lehkého terénu. Podvozek vychází z modelu Superb 924, kde šassi bylo značně zesíleno masivními podélníky, světlá výška byla zvednuta většími 18ti palcovými terénními pneumatikami, diferenciál byl opatřen uzávěrkou a pístovým mazáním. Pohonnou jednotkou zůstal osvědčený šestiválcový motor 3,14 ltr. OHV, který byl pro terénní potřeby osazen dvouplovákovým karburátorem a mazání bylo upraveno na suchou klikovou skříň, kde olej se chladil vodou v průtokovém výměníku a potom byl vytlačen do olejové nádrže a tím bylo i při náklonu vozidla zajištěno zpětné nasátí oleje sacím čerpadlem.
Vyráběl se v letech 1941-1943, ve třech karosářských verzích KFZ 15, 21 a 31 na stejném podvozku:
KFZ 15 džíp se skládací střechou KÜBELSITZWAGEN - vyrobeno 1495ks v době prosinec 1941 až září 1943 ve třech etapách: V první etapě bylo vyrobeno 500 kusů - výrobní čísla 76087 - 76586. V druhé etapě se vyrobilo také 500 kusů - výrobní čísla 79106 - 79605. V té třetí se vyrobilo 495 kusů s výrobními čísly 77506 - 78000.














KFZ 31 sanitní vůz KRANKENWAGEN - vyrobeno 30ks v době červen 1942 až březen 1943 s výrobními čísly 76587 - 76606
KFZ 21 velitelský kabriolet KOMMANDEURSWAGEN - vyrobeno 100ks v době září až prosinec 1943 pod čísly 78001 - 78100. Tato karosářská verze uzavřela válečná léta výroby Superbů.













Dále bylo vyrobeno 50 kusů náhradních motorů se spojkami čísla: 79648-79697
V roce 1943 se vyrobilo 6 prototipů Superb 3000/956 KFZ 15. Vozidlo mělo navíc redukční převodovku a pohon všech kol. Do sériové výroby se však tento model nikdy nedostal.






Technické údaje:
- výrobce: Škoda ASAP závod Mladá Boleslav, akciová společnost pro automobilový průmysl, dříve Škodovi závody v Plzni,
- motor čtyřdobý, zážehový, řadový OHV, počet válců 6, vrtání x zdvih 80 x 104mm, obsah 3 138 ccm, výkon 80 koní při 3 500 ot/min. Kompresní poměr 6,2:1. Mazání tlakové, oběžné se suchou klikovou skříní, náplň 11 litrů oleje. Chlazení vodou (náplň 15l). Karburátor dvouplovákový SOLEX 40 JFP II G782 a filtrem MAHLE s olejovou náplní a drátěnou filtrační vložkou. Benzinová pumpa SOLEX P3774.


- spojka suchá, jednokotoučová, ložisko je centrálně mazáno
- převodovka 4 rychlosti vpřed, 1 vzad, synchronizace 3. a 4. stupeň. Převodové poměry: 1.=4,71 2.=2,60 3.=1,58 4.=1,00 zpět.=6,15. Olejová náplň 2,5l


- diferenciál s uzávěrkou, s nuceným pístovým mazáním, Převodový poměr 5,56, Olejová náplň 4,5l
- rám páteřový, nástavný, vpředu rozvidlený, s centrální ocelovou rourou doplněný příčníky a podélníky

- přední náprava lichoběžníková, s dvojicemi trojúhelníkových ramen, centrální mazání VOGELE, rozchod 1 620mm

- zadní náprava dělená, kyvadlová, hnací – kardan, rozchod 1 620mm

- odpružení přední má 16 kusů listových per, 4 doplňující vinuté pružiny a tlumiče vlastní výroby na horním rameni.
zadní má 2x 9 listových per a tlumiče BOGE 5-701
- brzdy provozní kapalinová, jednookruhová, bubnová na 4 kola, pakny s pryžovými svěrnými samostavy. Hlavní válec a prasátka značky ATE. Parkovací brzda je mechanická, s lany na zadní kola
- nádrž hlavní 80l za zadní nápravou. rezervní 30l v motorovém prostoru. Kabriolet měl navíc 2x 20l a to kanystry na zadní části vozu.
- kola HERING 6x18, pneumatiky např. BAŤA 190x18
- topení vzduch vháněn ventilátorem přes výměník na výfukovém potrubí do koncovky vytápění, která byla v podlaze před zadním pravým pasažérem. Odmlžování čelních skel není řešeno.
- elektrická soustava: 12Volt
dynamo 1. a 2. série SCINTILLA D-EF II R 130/12-CTL-VZ, 3. série BOSCH RJJN 130/12 1300 R6, nebo RJJK 150/12-1400, cabriolet BOSCH RKCK 300/12-1300R(L)S145
startér 1. a 2. série SCINTILLA PE 1,3 HP-F 12V, 3. série BOSCH EJD 1,8/12 R 3
rozdělovač 1. a 2. série SCINTILLA BP6, 3. série BOSCH VEN 6/1, VEGBR321
indukční cívka BOSCH TKN12/2 nebo SCINTILLA BPN-12
stěrače BOSCH WVN 12Z1
zapalovací svíčky BOSCH W175T1
hlavní světlomety 1. a 2. série HASAG, 3. série RIEMANN nebo MOBILA
klaksony 3x HELLA nízký, střední a vysoký tón
přepínače přístrojové desky KOSTAL nebo KIRSTEN
baterie 12V 50Ah, cabriolet 75Ah
vlastnosti:
- posádka 5 míst k sezení
- rozvor 3.30m
- délka 5.00m
- šířka 1.85m
- výška 1.95m
- pohotovostní váha 2340 kg, džíp 2150 kg
- užitečná váha 560 kg, džíp 620 kg
- celková váha 2900 kg, džíp 2770 kg
- max. zatížení přední nápravy 1230kg, džíp 1470 kg
- max. zatížení zadní nápravy 1670kg, džíp 1300 kg
- spotřeba paliva 18,8 litrů/100km skutečná, 25 litrů/100km udávaná výrobcem
- spotřeba oleje 0,4 litrů/100km udávaná výrobcem